DELTATÁJ. EGYETEMES MŰVÉSZETTÖRTÉNET MINDENKINEK 1980-2000

DELTATÁJ. EGYETEMES MŰVÉSZETTÖRTÉNET MINDENKINEK 1980-2000

"Félelemmel vegyes csodálatot ébresztett bennem a felismerés: világunkban a „megformáltság” egyetemes érvényűvé vált. Ebből következik, hogy a látással birtokba vehető környezet külső és belső tágasságának kísérőjelenségeként radikálisan megváltoztak a művészi kreativitás keretei.

Ellenállhatatlan késztetést éreztem a „kortárs” vizuális művészetek céljában, feladatkörében lejátszódó átrendeződések megfigyelésére. Észre kellett vennem, hogy a tartalombővülések, formai, technikai újdonságok, a kommunikáció „klímaváltozása” a művészetek mindeddig „másra rendelt” közegében a mindennapi élet organikus és mesterséges szervezeteivel közeli kapcsolatot építettek ki. Éspedig úgy, hogy eközben az egyre inkább összefonódó művészi kifejezés-, és jelzésformákban az önfelmérés és önértékelés is állandósult, formaalkotó szükségletté vált.

Az egyidejű és egyetemes érvényű tendenciák az egyéni és intézményi kommunikáció adott rendszereit felhasználva a legkülönbözőbb irányból érkező forrásokat egységesítik a vizuális művészetekben is. E mélyre ható átalakulás legfőbb folyamatait kísérli meg nyomon követni könyvünk, a Deltatáj."

A kötet adatai:
Formátum: B/5
Kötés: kartonált
Megjelenés éve: 2011
Terjedelem: 416 oldal

Tartalomjegyzék:

Előszó 7

Bevezetés 12

A delta előtt 28

Egy művészettörténeti modell a századvégen 28

Andy Warhol életművének legfőbb rétegei 28

Az „Új Művészet" meghatározása felé 41

Romantika és retrospekció 43

Mi az, hogy a nyolcvanas évek? 48

Az idézetek képzőművészete 58

Az avantgárd után 66

A hősies avantgárd 68

A szigorú (purista) avantgárd 70

A radikális avantgárd 71

A posztavantgárd 76

Az európai érzékenység? 80

A delta ágai 86

A századvég felé… 86

Az „Új Kép" művészete (New Image Art) 109

Az olasz transzavantgard 169

Az „új" expresszionizmus 175

A „rossz képek". A nyolcvanas évek amerikai festészete (USA) 184

A „minták (pattern)" és dekoráció 193

Graffiti 205

A torkolatnál 212

A szobor fogalmának és testének átalakulása 212

Kapcsolat a konceptuális művészettel 213

A „valódi" kép és a dokumentum 220

Az anyag és a formai hagyomány új kapcsolata 227

A Neo Geo 237

A szimuláció (hasonlítás–hasonlóság) 240

Jeff Koons-effektus 241

A high-tech képregényei 249

Új konceptualizmus 255

A klasszikus ready made megszólítása 257

Az alany és a Másik 259

Koncept-dekonstrukció 263

Az orosz helyzet 272

Az Új absztrakció 282

A festmény demisztifikálásának utolsó állomása 284

„Ábrázoló festő vagyok" 288

Szemelvények 297

Clement Greenberg: A modern festészet 297

T. J. Clark: Clement Greenberg művészetelmélete 301

Joseph Kosuth: Az elmondhatatlan és kimondhatatlan játékról 313

Stephan Berg: Egy rózsa a rózsa, vagyis rózsa. Meg nem 318

Megjegyzések a kortárs művészet helyzetével kapcsolatos vitához 318

Thomas Wulfen: Rendszerszervezés-művészet 320

Hal Foster: Csodáknak hitt jelek 328

Hilton Kramer: Az idő visszaforgatása: művészet és politika 1984-ben 335

Margot Lovejoy: A komputer mint dinamikus képalkotó eszköz 340

Margot Lovejoy: A jövő áramlatai 357

Lynne Cooke: Tárgyi leckék – miért olyan egyedi, olyan vonzó napjaink szobrászata? 371

Suzi Gablik: A művészet újjászületése 376

Suzi Gablik: A posztavantgárd 384

(Végjáték művészet, lézengő kultúra, utóvédharc) 384

Suzi Gablik: Az ökológiai imperatívusz – az új kulturális kód 391

Ingo Arend: A gyökeres változás kikerülhetetlen 400

Beszélgetés Dieter Ramsszal az ökológiáról és a designről 400

Thomas Lawson: Utolsó leágazás: a festészet 404

Wolfgang Zinggl: Rövid visszapillantás a tiszta térre 412

Művészet és intézményei O’Doherty „The White Cube" című írása alapján 412

Megjegyzések 416

Adatok

ISBN:
9789639310964
Kiadó:
Dialóg Campus
VTSZ:
4901
-11%
5 980 Ft5 380 Ft
Irány a webshop
    Irány a webshop

    Iratkozz fel azhírlevélre

    és értesülj elsőként újdonságainkról, akcióinkról!