hirdetés
* A feltüntetett akciók a készlet erejéig érvényesek!
Vissza

ROMOLÓGIA-CIGANOLÓGIA

104 / 131
-15%
ROMOLÓGIA-CIGANOLÓGIA
2 980 Ft

Akció: 2 535 Ft


  • Akció kezdete: 2017.06.01
  • Akció vége: A készlet erejéig!

Szerző: Forray R. Katalin

Dialóg Campus Kiadó, 2000

 

A romológia nem diszciplináris, nem egy tudományág köré szervezett oktatás: inkább olyan, amelynek kereteit a tartalom szabja meg. Tantárgycsoportjai, kurzusai több tudományterületet reprezentálnak, másképpen fogalmazva a cigány nép világa újabb és újabb tudományos megközelítéseken keresztül bontakozik ki az olvasók előtt. Mindez együtt sem jelenítheti meg teljességgel a népcsoport egészének összetett valóságát, legfeljebb törekedhetünk arra, hogy minél több szempontból ismerjék meg ezt a valóságot.

Tanulmánykötetünk összeállítása során két célt tartottunk szem előtt. Olyan gyűjteményt állítottunk össze, amelyet tanulmányaikhoz felhasználhatnak főiskolák, egyetemek e tárgy iránt érdeklődő vagy éppen ez irányú tanulmányokat végző diákjai, a közoktatásban dolgozó pedagógusok munkájuk vagy továbbképzésük során, illetve minden más potenciális olvasó, aki érdeklődik a cigányság problémavilága iránt. A gyűjtemény már működő romológia specializáció főbb tantárgycsoportjait, kurzusait jeleníti meg.

  • A kötet adatai:
    Formátum: B/5
    Kötés: kartonált
    Kiadási év: 2000
    Terjedelem: 316 oldal

    Tartalom:
    Identitás, a kisebbségi lét általános kérdései
    Ladányi János-Szelényi Iván: Ki a cigány? 13
    Cserti Csapó Tibor: A nemzetközi kisebbségvédelem alapkérdései 25
    Kisebbség, nemzetiség, etnikum? 25
    A kisebbségi kérdés története 28
    Az Egyesült Nemzetek Szervezete és az Európa Tanács kisebbségvédelmi
    tevékenysége 30
    A kisebbségi jogok fajtái 39
    Irodalom 41
    Neményi Mária: Az egészségre ható tényezők strukturális, etnikai
    és kulturális összefüggései - bevezetés 43
    1. Osztályhelyzet/kisebbségi helyzet 43
    2. Etnicitás - etnikai identitás 45
    3. Etnikai kategorizáció és rasszizmus 47
    4. Etnicitás és kultúra 49
    5. Szociálpszichológiai megközelítések 51
    6. Egy lehetséges kutatás 52
    Prónai Csaba: A kulturális antropológiai cigány kutatások rövid története 53
    1. A "kezdetek" (50-es és 60-as évek) 54
    2. Az "áttörés" éve (1975) 55
    3. A 70-es évek második fele 59
    4. A "virágzás" kezdete (1980-1982) 60
    5. "Virágzás" (Okely, Williams, Piasere, Formoso) 63
    6. Michael Sinclair Stewart 66
    Felhasznált irodalom 67
    Néprajzi-történeti megközelítések
    Gémes Balázs: Adatok a Tolna megyei cigányság néprajzához
    Apró elemek a szekszárdi oláh cigány (lovári) és az őcsényi beás cigány
    nők életéből 75
    Irodalom és források jegyzéke 86
    Nagy Pál: Levágott ujjak, megsebzett arcok
    Magyarországi cigány emberek különös testi jegyei a 18-19. században 89
    Irodalom 124
    Folklórkutatások
    Kovalcsik Katalin: "Ami a dalban van, az a cigány beszéd"
    Egy erdélyi oláhcigány közösség nyelvi ideológiája 129
    I. Köznapi beszéd - formális beszéd
    a hagyományos oláhcigány közösségekben 130
    II. A dal elemzése 133
    III. Összegzés 137
    Irodalom 139
    1. függelék 141
    2. függelék 143
    Görög Veronika: Predesztináció és álom a mesében 147
    A hős elrendelt sorsa 147
    Az álombeli üzenet 148
    Az álom-motívum Berki János repertoárjában 150
    Az álmát eltitkoló fiú, az álomlátó fiú (A soktudó fiú) MNK 72520 elemzése 153
    Bibliográfia 161
    Leíró nyelvészet, szociolingvisztika
    Szalai Andrea: Szociolingvisztikai szempontok a magyarországi
    cigánykutatásokban 165
    Témák és paradigmák a romani nyelvészeti kutatásokban 165
    Szociolingvisztikai vizsgálatok romani anyanyelvű közösségekben 170
    Összegzés 180
    Irodalom 181
    Orsós Anna: A beás nyelv írásbeliségéről 185
    Irodalom 186
    1. sz. melléklet 187
    2. sz. melléklet 199
    Papp Gyula: A beás (teknővájó) cigányok újlatin nyelve
    Egy nyelv útja latintól a beásig 207
    Klasszikus latin - népi latin 209
    A nyelvi változások felgyorsulása 210
    A nyelvi változások jellemzői 210
    A szavak hangsúlya 210
    A szavak nyelvtani neme 210
    A latin főnévragozás (deklináció) átalakulása 211
    Melléknévi változások a vulgáris latinban 212
    A számnevek változásai a vulgáris latinban 212
    A névmások változásai a vulgáris latinban 212
    A latin igeragozási rendszer felbomlása és átalakulása 215
    A román nép - a román nyelv 215
    Irodalom 220
    Művészetről (áttekintő vázlatok)
    Beck Zoltán: Cigány szerzők a magyar irodalom horizontján 223
    Egy regénynek egy oldala (Lakatos Menyhért: Füstös képek) 228
    Rom som - avagy a szerző arca (Kovács József verseskötetéről) 230
    Kerékgyártó István: A cigány képzőművészet és a hagyomány 235
    Oktatás-foglalkoztatás I.
    Forray R. Katalin: A nemzetiségi-kisebbségi oktatás, 1994-1998 241
    A nemzetiségi oktatás és a multikulturális/interkulturális oktatás 241
    Jogi szabályozás 245
    Finanszírozás 250
    Adatok a nemzetiségi-kisebbségi oktatásról 253
    Összegzés 255
    Irodalom 256
    Források 256
    Forray R. Katalin-Hegedűs T. András: Tradicionális családi nevelés
    és iskolai magatartás egy innovatív cigány közösségben 261
    1. A gyermekszemélyiség 261
    2. Életkori sajátosságok 266
    3. Nevelési stílusok 270
    A lányok a középpontban 274
    Oktatás-foglalkoztatás II.
    (az oktatás-foglalkoztatás terepein)
    Apró Antal Zoltán: Cigányok foglalkoztatása - esélyek és lehetőségek
    a munkaerőpiacon 279
    1. A Szociális és Családügyi Minisztérium foglalkoztatást elősegítő
    támogatási rendszeréről 283
    2. Tájékoztató a szociális földprogram működéséről 291
    3. Tájékoztató a Gazdasági Minisztérium foglalkoztatást elősegítő programjairól 293
    Csillei Béla: A hátrányos helyzetű cigány fiatalok esélyei a szakképzésben 301
    Okok és következmények 301
    Az iskola, mint a szocializáció kiemelten fontos helyszíne 302
    A cigányfiatalok esélyei az oktatási rendszeren belül 303
    A tárgyi és anyagi feltételek 305
    A leszakadó rétegek gyermekeinek oktatása 306
    A gyakorlat - Egy létező középiskola mint modell 307
    A továbblépés útja 312
  • A termék értékelése:
    Nincs értékelve a termék (0 értékelés alapján)

    Vélemény írása
    Név:
    E-mail cím:
    Értékelés:                    
    Vélemény:
    Ellenőrző kód:
    captcha
     « A hitelesítéshez kérjük írja be a képen látható számot!
    Vélemény elküldése
  • ISBN:978-963-9310-02-5
    Kiadó:Dialóg Campus
    VTSZ:4901